Kto sprawuje stałą opiekę nad osobą bezrobotną, poszukującą pracy i pracodawcą w urzędzie pracy?
Opiekę nad osobą bezrobotną, poszukującą pracy i pracodawcą sprawuje w urzędzie pracy wyznaczona do tego osoba zatrudniona na stanowisku doradcy do spraw zatrudnienia.
W jaki sposób doradca do spraw zatrudnienia może pomóc osobie korzystającej ze wsparcia urzędu pracy?
- świadczy pomoc z zakresu pośrednictwa pracy oraz ułatwia dostęp do innych form pomocy, w tym informuje o możliwości skorzystania z pomocy w ramach poradnictwa zawodowego;
- może świadczyć pomoc z zakresu poradnictwa zawodowego, spełniając określone warunki;
- przeprowadza rozmowy z bezrobotnym lub poszukującym pracy w celu ustalenia jego sytuacji i potrzeb w zakresie możliwości wejścia lub powrotu na rynek pracy;
- przygotowuje IPD i monitoruje jego realizację;
- utrzymuje stały kontakt z bezrobotnym lub poszukującym pracy.
W jaki sposób doradca do spraw zatrudnienia może pomóc pracodawcy korzystającemu ze wsparcia urzędu pracy?
- pozyskuje do współpracy pracodawców, w szczególności w zakresie zgłaszania ofert pracy do bazy ofert pracy;
- przeprowadza rozmowy z pracodawcami w celu ustalenia ich oczekiwań w zakresie form pomocy;
- udziela pracodawcom pomocy określonej w ustawie, w szczególności w zakresie pośrednictwa pracy oraz ułatwiania dostępu do innych form pomocy;
- utrzymuje stały kontakt z pracodawcami, z którymi została nawiązana współpraca.
Wyznaczony doradca do spraw zatrudnienia powinien działać zgodnie z zasadami obowiązującymi przy obsłudze w ramach tzw. "jednego okienka" co oznacza, że wszystkie działania, które może zrealizować, powinien podjąć i przeprowadzić samodzielnie, oczywiście z zachowaniem zasad regulaminu obowiązującego w urzędzie. Doradca do spraw zatrudnienia opiekujący się klientem powinien towarzyszyć mu od dnia rejestracji w urzędzie do momentu, gdy osoba zostaje wyrejestrowana. Wskazane jest, aby klient, który wraca do rejestru "trafiał" do tego samego doradcy do spraw zatrudnienia.