Nazwa:
|
Botanik
|
Kod:
|
213101
|
Synteza:
|
Botanik zajmuje się badaniem różnych gatunków roślin, zależności między nimi oraz ich występowaniem; zbiera informacje o rzadkich okazach flory, analizuje lokalizację ich stanowisk, prowadzi dokumentację poszczególnych gatunków i ich populacji; prowadzi prace konserwacyjne szeregu roślin z całego świata (w tym rzadko występujących), często w ogrodzie botanicznym. Prowadzi badania naukowe i podróżuje w celu badań roślin dziko rosnących; jest odpowiedzialny za utrzymanie i rozwój ogrodu botanicznego.
|
Zadania zawodowe:
|
- obserwacja roślin;
- poszukiwanie konkretnych gatunków roślin w terenie;
- analizowanie występowania danej populacji roślin na danym obszarze geograficznym;
- liczenie osobników flory (np. roślin rzadko występujących);
- monitorowanie sytuacji ekologicznej i stanu roślin w przyrodzie;
- zestawianie (łączenie) zjawisk związanych z roślinami i innymi czynnikami;
- fotografowanie roślin;
- prowadzenie dokumentacji, w tym również fotograficznej;
- prowadzenie badań i doświadczeń laboratoryjnych;
- uczestniczenie w działalności popularyzującej uzyskane wyniki badań, w tym w pracy naukowej;
- rozwijanie własnych kompetencji oraz aktualizowanie wiedzy z zakresu botaniki;
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniami z naukowcami z pokrewnych dziedzin, których doświadczenie będzie pomocne w rozwoju i zastosowaniu wiedzy o roślinach;
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej, zachowania tajemnicy służbowej, przestrzeganie zasad etyki zawodowej, zachowania tajemnicy służbowej zasad ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
|
Dodatkowe zadania zawodowe:
|
- wdrażanie działań na rzecz racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych i ochrony środowiska;
- pozyskiwanie dodatkowych funduszy potrzebnych do realizacji projektów badawczych (m.in. w formie grantów, darowizn od sponsorów itp.);
- uczestniczenie w szkoleniach, spotkaniach branżowych, konferencjach tematycznych, w tym naukowych.
|